Când florarii cochetează cu designul vestimentar

Ce legătură există între lumea vegetală şi lumea modei? Fibrele. Fibrele vegetale.
Multe ţesături se obţin din plante, direct sau indirect: bumbac, kapok (Ceiba pentandra), in, cânepă, mătase (viermii de mătase se hrănesc cu frunze de dud), iută şi altele. Ţesăturile, după ce trec prin numeroase procese de prelucrare, ajung sub formă de baloţi, pe mesele desigerilor vestimentari şi sub acele croitorilor. Aceştia le pun în valoare şi crează o mare varietate de piese vestimentare.

3+1 gratis mic - CopyIar când spun piese vestimentare, spun „bunuri” destinate consumului. Douglas şi Isherwood (1979, p.12) spun următorul lucru despre consumul material: “bunurile sunt neutre, întrebuinţarea lor este socială; ele pot fi folosite pentru a crea garduri sau poduri.”* Această afirmaţie se verifică şi când vine vorba de haine. Când vrei să creezi un gard în jurul tău, îmbraci o ţinută scumpă şi sofisticată care îţi va impune din start o atitudine inabordabilă. Când vrei să creezi poduri, te îmbraci într-o ţinută simplă, decentă, cu bun gust care să te păstreze abordabilă.

De ce societatea noastră pune un accent atât de mare pe numele designerilor vestimentari? Pentru că hainele, accesoriile şi bijuteriile sunt un mijloc prin care noi, oamenii, ne etalăm statutul social. Când te afişezi cu o geantă Louis Vouiton, atitudinea ta se schimbă şi toată lumea înţelege ce vrei să transmiţi. Când apari cu o poşetă din flori, nimeni nu înţelege nimic pentru că florile, prin efemeritatea lor, nu reprezintă un simbol al statutului social. Oricât de mult se vor strădui, designerii florali vor rămâne mereu în umbra designerilor vestimentari.

O rochie din flori poate fi amuzantă pentru cei care o crează, dar deloc comodă şi confortabilă pentru cea care o poartă. (design: Pim van den Akker)

DSC00815 - Copy

Bijuteriile şi rochiile din flori necesită multă creativitate, multă migală, dar mai ales timp. În procesul de creaţie se consumă mult timp preţios, timp care, de cele mai multe ori, în cazul florarilor (şi al artiştilor, în general), nu este remunerat pe măsură. Sunt obiecte de “artă” efemere, care nu vor deveni niciodată bunuri de larg consum. Ele arată bine în poze, dar nu neapărat şi în contabilitate…

Să gândim, deci, ca nişte oameni de afaceri, nu ca nişte artişti.

* Social Status – Tak Wing Chan

(design: Pim van den Akker)

DSC00831 - Copy