Povestea floristului disperat

  • A fost odată… De fapt, n-a fost, ci este. Este un florist. Un florist contemporan. Un florist talentat, cum doar românii sunt. Muncitor şi întreprinzător, strânge bani pentru străini. Chiria mare, preţurile mici… Nu stă o clipă! Pute greu când ajunge acasă. E muncă grea asta… în ţărişoara sa. Pe Facebook vede că designerii florali se îmbracă fiţos şi elegant la demonstraţii şi-arată atât de cool în poze! Oare cum reuşesc? Doar realitatea-i cu totul alta… Lui parcă nu-i vine să poarte Gucci când spală vaze şi găleţi murdare.
    people-314481_640Tare şi-ar dori să scape de clienţi săraci şi de contracte mici. Nu ştie ce-l opreşte să plece în străinătate… Ar vrea să atingă şi el nivelele superioare ale cunoaşterii. Şi-ar dori şi el în linia-ntâi. Ar vrea şi el să apară pe toate scenele lumii, pe toate coperţile… adică să fie băgat în seamă… ştii tu. Să dea lecţii cu orice preţ!

    Într-o zi, se întâlneşte cu un mare designer german:

    – Fiule, vino la mine de 3-4 ori pe an, timp de 10 ani şi eu te pun pe scenă la IPM Essen. Nu zic mai mult… Treaba ta unde te cazezi şi cum ajungi. Eu îţi dau de mâncare… tu numai să priveşti şi să-nveţi. Îţi spun însă că-s mulţi la coadă înaintea ta…

    Cu multă răbdare, după ani buni în care n-a lipsit de la nici un workshop, îşi îndeplini visul. Dar floristul nostru nu se mulţumeşte cu puţin. Vrea mai mult, ca tot omul. Se întâlneşte şi cu un designer belgian şi-i spune visul lui. Iar belgianul fix de oameni ca el are nevoie:

    – Fiule, vino la CME! Am conceput un concept cu totul inovator din trei etape la un preţ năucitor, special pentru tine. Vei călători peste mări şi ţări pe banii tăi! Vei cunoaşte oameni noi – adică concurenţa. Vei învăţa să decorezi spaţii imense, ca să poţi lua şi tu câte un contract mai mare după moartea mea… Vei risipi o grămadă de bani, dar vei primi o bucată de hârtie frumos colorată şi vei avea parte de educaţie continuă în adevăratul sens al cuvântului. Evident, într-un ritm alert. Trei zile, nu mai mult, că-s aşteptat şi-n Asia. În plus, te voi tag-ui veşnic în toate postările. Veşnic am zis!

    Floristul nostru, care încă nu-şi recuperase banii daţi germanului, îşi spuse în gând:

    – Parcă sunt pe drumul cel bun, dar trebuie să mă ridic tot timpul la aşteptările celorlalţi. Dac-am intrat în horă, n-am decât să joc. Poate având această diplomă voi cântări mai mult…

    Nu după mult timp, floristul nostru trece de cele trei etape ale CME. Iată-l acum epuizat intelectual şi financiar… dar tot nemulţumit.

    – Sunt aproape unde mi-am dorit să ajung. Pot să dau lecţii şi altora… Mai am doar o problemă: acum nu doar că trebuie să mă ridic la aşteptările celorlalţi – trebuie să le şi depăşesc. Abia atunci cred că voi câştiga mai mult.  Până atunci n-am cum… Deci trebuie neapărat să mai investesc în mine!!! Oare mi-ar putea garanta cineva succesul?

    Într-un târziu, îi răspunde un olandez:

    –  Fiule, tu te-ai născut într-un secol greşit. Şi e păcat să lucrezi într-o ţară săracă. Vino la mine, în Olanda! O să-ţi prezint o mulţime de florişti gay care te vor învăţa şi pe tine cum să ieşi din tipare. Nimic nu le întrece creativitatea! Şi nu doar atât! Gândeşte-te că noi avem de două ori mai multe nunţi! Ca să nu mai zic de parade… Ce parade!!! Aici toată lumea se căsătoreşte! Vei putea să fii tot ce-ai visat! Şi nu uita că de la noi pleacă cele mai puternice curente în floristică la nivel mondial. We all are the flower factor!!!

    Şi, uite-aşa, floristul nostru avid de (re)cunoaştere, îşi făcu bagajele şi-un credit la bancă şi plecă. Şi dus a fost…

    Din auzite, cineva mi-a spus că floristul nostru a devenit între timp femeie şi s-a căsătorit cu un câine. Acum cresc împreună doi copii şi speră ca cel puţin unul să se întoarcă în România ca să-i înveţe şi pe alţii să facă la fel…

    _____________________________________________________

    Când investeşti în tine, ca florist, trebuie să analizezi cel puţin trei aspecte:

    1. Cât de departe mergi?

    Şi nu mă refer doar la distanţa pe care o parcurgi în căutarea “cunoaşterii”, ci şi la frecvenţa cu care participi la diverse experienţe educaţionale. Cel mai probabil, afacerea ta în domeniul design-ului floral nu funcţionează fără tine. E nevoie de tine zi de zi, iar absenţa ta înseamnă clienţi pierduţi, comenzi neonorate, pretenţii prea mari de la angajaţii tăi subcalificaţi (sau necalificaţi).

    Dacă mergi prea des ca să-ţi îmbogăţeşti cunoştinţele, probabil că te simţi la fel ca şi floristul nostru care avea la un moment dat impresia că trebuie să se ridice mereu la aşteptările celorlalţi… ba chiar să le depăşească!

    Stai jos… şi calmează-te! Nimeni nu ţi-a cerut imposibilul! Nimeni nu stă cu ochii pe tine! Coboară cu picioarele pe pământ şi vezi cât de mulţumiţi sunt clienţii tăi cu ceea ce le oferi deja! Muncind cu drag, zi de zi, te perfecţionezi fără să ştii! De ce-ţi sacrifici atât de mult din profitul obţinut cu trudă şi sudoare ca să înveţi nişte lucruri abstracte pe care atât de puţini le caută? Oare nu cumva ai căzut în capcana floristicii moderne?

    2.  Cât de mult te costă?

    Costul educaţiei a ajuns unul exagerat de mare tocmai pentru că oamenii sunt tot mai însetaţi şi tot mai dornici să se supra-califice, sperând să devină bogaţi, faimoşi sau influenţi. Este simpla lege a cererii şi ofertei: când cererea creşte, preţul creşte şi el. Dar piaţa muncii nu îi poate absorbi pe toţi.

    Forţele pieţei îi propulsează când pe unii, când pe alţii. Unii au mai mult de lucru, alţii mai puţin… Aşa a fost dintotdeauna. Într-adevăr, fiecare este “cineva” în locul în care se află. Un nume bun, o reputaţie bună însă se construieşte în timp, nu peste noapte.

    Te întrebi de ce unora le-a luat atât de puţin ca să cunoască succesul? Pentru că au primit totul de-a gata. Alţii au muncit deja pentru ca fiul sau fiica să cunoască succesul instantaneu şi să obţină direct titlul de “doctor”… iar acum nu fac decât să întreţină imaginea. Totul se rezumă la aparenţe. Succesul instant, aşa cum este el înţeles de marea majoritate, costă o căruţă de bani. Când banii se vor termina, un altul/o alta îi va lua locul… Şi tot aşa.

    Stai jos… şi calmează-te! Nimeni nu stă cu ochii pe tine! Dacă ai o afacere şi obţii profit, deja ai succes. Iar în afaceri, scopul fiecărui antreprenor este să păstreze cât mai mult din profitul generat de capitalul pus în circulaţie. Tu de ce arunci o bucată tot mai mare din profit pe experienţe educaţionale efemere? De ce îmbrăţişezi idei neprofitabile, care încalcă toate principiile economice? De ce îi laşi pe alţii să îţi spună că “nu eşti suficient de bun(ă)”?

     3. Câte principii eşti gata să încalci?

    E-atât de dureros să vezi câţi oameni ating în acelaşi timp succesul şi abisurile imoralităţii…

    Odată ce-ai întrat în lumea florilor vei da peste un curcubeu ideologic în care particulele de lumină iudeo-creştină sunt agresate de idei umaniste şi tendinţe anarhiste. În spatele îndemnurilor de genul “Fii creativ!”, “Gândeşte diferit!”, “Crează <<altfel>>!” stă o mare doză de rebeliune. De-a lungul anilor am constat că designerilor, în general, dar şi floriştilor, nu le place normalitatea, tradiţionalul – cu acestea nu fac rating; şi-atunci se-ndreaptă spre grotesc, spre abstract, spre haos. Haosul este ridicat acum la rang de artă. De ce ai făcut aşa? Pentru că aşa am simţit eu. Aşa am vrut eu. Aşa m-o tăiat pe mine capul… Poftim! Design! Egocentrism!

    Designul floral contemporan îţi cere să faci lucruri pe care doar tu ţi le imaginezi şi pe care un client obişnuit nu le-ar cere niciodată. Tendinţa actuală este aceea de a şoca. Acel „Oau!” este de fapt magnetul designerilor florali internaţionali veneraţi şi adulaţi de mass-media internaţională. Dar ştii ceva? Şi pe ei îi vei găsi tot într-o florărie simplă, de cartier, la bătrâneţe… când alţii, mai tineri, vor îndrăzni să vină cu idei şi mai trăznite şi să terfelească şi mai cu patos normele estetice universale.

    Ţi-a plăcut? Dă mai departe!Share on Facebook0Share on Google+0Pin on Pinterest0Tweet about this on Twitter0Print this page
    Publicat în 31 august 2015 în categoriile Business&Marketing, Design Floral | Etichete , , , , , ,
  • Comentarii