Am văzut saptămâna trecută faptul că floriştii din toată lumea sunt supuşi unei presiuni – aceea de a se supracalifica, de a se „specializa” mai mult decât este cazul, de a investi în ei mai mult decât ar face-o în mod natural

Da, nu am greşit când am spus că floriştii s-ar specializa oricum în mod natural. Şi o fac.  Cu toţii avem în noi dorinţa aceasta de a excela, de a fi mai buni, de a ne depăşi. Nu trebuie să vină nimeni din afară ca să ne-o spună. Şi aceasta pentru că ne dorim recunoaştere şi vrem să avem satisfacţii de pe urma muncii noastre. Ori aceasta nu se întâmplă decât atunci când găsim cumpărători pentru aranjamentele florale pe care le realizăm.

DSC01359

Dacă ai intrat în capcana floristicii moderne şi ai zilnic impresia că „nu eşti suficient de bun(ă)”, este momentul să acţionezi:

1. Crede în tine!

Este cel mai bun sfat pe care l-aş da oricui. Trebuie să crezi în faptul că Dumnezeu te-a aşezat la locul potrivit şi nu trebuie decât să dai tot ce ai mai bun din tine. Dar înainte de toate, trebuie să fii mulţumitor pentru ceea ce ai acum ca să te poţi bucura şi de mai mult în viitor. Dacă poţi să le oferi clienţilor ceea ce îşi doresc, adică buchete şi aranjamente aspectuoase la un preţ rezonabil, eşti suficient de bun! Piaţa rareori remunerează oamenii pentru investiţiile pe care le fac în propria lor educaţie. Dovadă sunt miile de studenţi care nu lucrează neapărat în domeniul pentru care s-au „pregătit”; asta dacă cumva găsesc un loc de muncă. Aşadar, diplomele, în afaceri, rareori sunt apreciate. Tot ce contează este capacitatea de adaptare a fiecărui antreprenor. Ori asta înseamnă şi acceptarea limitărilor impuse de consumatori – puterea de cumpărare, preferinţele, frecvenţa cumpărăturilor, stilul preferat etc. Nu te îndepărta de ceea ce se întâmplă în jurul tău, adică de piaţă, ci caută să te faci remarcat.  Iar dacă asta înseamnă să faci un bucht rotund şi mai rotund… mergi înainte! Cei ce vor crede în tine, îţi vor cere mai mult, la un moment dat.

ECI-clock2. Limitează la maxim timpul petrecut pe reţelele de socializare!

Numeroase studii confirmă faptul că cu cât petreci mai mult timp pe Facebook, cu atât eşti mai nefericit. De ce? Pentru că avem tendinţa să credem ceea ce vedem. Imaginea contează, aşa că cei mai mulţi lasă impresia că o duc mai bine decât în realitate! De fapt, ei nu fac decât să îţi alimenteze ţie ideea că „nu eşti suficient de bun”.

Sunt aceste reţele un rău necesar? Nu cred. Am putut trăi fără ele până în 2004 şi ne-a fost bine. Desigur, există părţi bune şi părţi rele. Dar ceea ce am observat este faptul că fiecare profesie şi-a creat propriul colţ de rai în care profesioniştii sunt mai conectaţi unii cu alţii decât cu proprii clienţi. Eesign-ul floral contemporan nu face excepţie de la regulă. Practic, oamenii se grupează în funcţie de interesele lor. Aşa că de multe ori am impresia că floriştii îşi etalează lucrările altor florişti fără să aibă nimic de câştigat. Haideţi să recunoaştem: like-urile nu aduc bani…

Ai stat vre-odată să numeri orele petrecute în căutare de „idei”? Probabil că nu. E fain când ideile curg unele după altele, nefiltrate… Peretele se actualizează în fiecare minut cu noi şi noi postări pe care mintea ta le scanează – proces care până la urmă cere timp. Dar pe Facebook se întâmplă acelaşi lucru ca şi în publicaţiile de top – sunt mediatizate cele mai scumpe şi mai inaccesibile creaţii! Şi nu, publicul larg de cele mai multe ori nu le vede.

Aşadar, este şi normal ca atunci când clienţii întră într-o florărie să rămână surprinşi de cât de puţine flori primesc în schimbul unei bancnote de 50 de lei. Următorul pas însă te va ajuta să rămâi cu picioarele pe pământ.

midkiffaries_Ruffled_Map3. Concentrează-te pe plan local!

Nu spun să renunţi la Facebook, Twitter sau Instagram, ci să le foloseşti pentru a ţine legătura cu clienţii tăi de pe plan local. Comunică cu ei! Nu-ţi fie teamă să afişezi preţurile cu care lucrezi. Educă-i! Meseria de florar-decorator încă este slab apreciată, aşa că spune-le care este jobul tău şi cum arată o zi din viaţa ta, sau îndrumă-i spre Florists Only – Piaţa de flori (link, în curând), unde pot afla mai multe despre rolul florilor în viaţa de zi cu zi.

Florăriile sunt şi vor rămâne o afacere locală, dar care poate beneficia de deschiderea globală pe care o aduce Internetul şi implicit, reţelele de socializare. Secretul este să îi ajutăm pe oameni să conştientizeze beneficiile florilor şi plantelor în viaţa lor. Să le arătăm celor din jur că le vrem binele!