Timişorenii nu privesc cu ochi buni festivalul florilor organizat de primărie, într-un oraş în care amenajarea şi întreţinerea spaţiilor verzi lasă mult de dorit. Cu atât mai mult cu cât organizatorii se chinuie din răsputeri să resusciteze o industrie a florilor care a apus acum un secol. Pentru ei, Timfloralis este doar o glumă bună.

keep_calm_112Cu doar câţiva ani în urmă vizitam Expo Flori de Mai, organizat la hala TIMCO. În faţa mea, organizatoarea târgului însoţea un cadru didactic universitar de la un stand la altul, căutând să premieze un producător de flori român – lucru imposibil, după cum au recunoscut şi ei. “Aproape toate florile sunt din Ungaria”, comentau silenţios, în timp ce zâmbeau politicos comercianţilor care au plătit ca să îşi poată vinde marfa la târg. (Amintesc în treacăt şi faptul că pe atunci lumea nu era aşa de agitată cu privire la casele de marcat…)

Din aroganţă, din lipsă de viziune sau din lipsă de sprijin politic, organizatorii Expo Flori de Mai nu au reuşit de-a lungul anilor să se facă remarcaţi la nivel naţional şi astfel să se transforme dintr-un simplu târg, într-un EVENIMENT cu adevărat important pentru industria florilor din România.

În ţărişoara noastră, unele evenimente organizate de firme private rămân mici fără intervenţie din afară. Când însăşi primăria se implică, mai ales financiar, complet dezinteresată, evenimentele iau o cu totul altă amploare. În ambele cazuri însă e mai bine să nu discutăm despre raportul cost/beneficiu.

Timfloralis – un eveniment neavenit?

După cum reiese din programul festivalului de flori Timfloralis, acesta se pare că a fost organizat doar pentru a gâdila câteva orgolii. Scopul întregii manifestări este unul extrem de vag. Ateliere după ateliere vor face ca totul să pară “floare la ureche”, hrănind iluzia unei afaceri simple şi prospere… cu flori din import. Trei sârme ici, două eprubete colo, o floare jos şi una sus şi voila! – artă, design!

Se spune că artiştii sunt muritori de foame, deci să nu pierdem din vedere că o mare parte dintre vânzătorii de flori din România au îmbrăţişat ideea de design floral abia după instalarea crizei economice. Dar este cât se poate de greşit să pui arta înaintea profitului! Aşa se explică frustrările şi neîmplinirile floriştilor români.

Aşadar, Timfloralis nu doar că este o mare risipă de bani publici, dar şi un promotor al unui model de gândire care nu îi avantajează deloc pe floriştii români, adică pe cei care vor să obţină un profit tangibil din vânzarea florilor. Deci să nu ne lăsăm duşi de nas de oameni care nu au nici cea mai vagă idee despre ce înseamnă să vinzi flori în România anului 2015 şi care nu vor să înţeleagă un lucru: designul floral a ajuns prea târziu unde nu trebuia, adică pe meleagurile mioritice, unde populaţia rămasă este interesată de o singură artă: arta de a supravieţui.

__________________________________

O altă risipă de bani publici – Carnavalul Florilor… uscate de la Oradea

Un Carnaval de câteva ore de care cel mai mult se bucură copiii.

Încă încerc să îmi dau seama care sunt efectele benefice asupra economiei locale. Atrage turişti? Nu. Locuitorii oraşului cumpără mai multe flori în timpul Carnavalului? Nu. Dar după aceea? Nici vorbă. Florăriile şi firmele locale se remarcă în vreun fel? Nu, chiar deloc.

Carnavalul Florilor nici măcar nu este al orădenilor, ci al oraşului Debrecen. Îi primim oarecum forţaţi de împrejurări. Bugetul este pregătit şi trebuie cheltuit – 15.500 lei a dat primăria municipiului Oradea pentru carul alegoric din flori uscate care a defilat în 2010. Cât se va cheltui în acest an? Nimeni nu va şti cu adevărat pentru că astfel de evenimente sunt caracterizate de o totală lipsă de transparenţă.